Pada asasnya, setiap
kajian tindakan akan melibatkan dua unsur, iaitu menyelidik dan bertindak.
Kedua-dua unsur ini kemudiannya dikembangkan dan diperincikan kepada
model-model penyelidikan yang menjadi ikutan penyelidik tindakan.
1. Model Lewin (1946)
Menurut Lewin (1946),
kajian tindakan memperlihatkan suatu kitaran langkah-langkah (a spiral of
steps). Suatu kitaran kajian tindakan mempunyai empat langkah iaitu merancang
(planning), memerhati (observing) dan mereflek (reflecting). Kitaran ini akan
berterusan ke kitaran seterusnya yang melibatkan merancang semula, bertindak ,
memerhati dan mereflek bagi menghasilkan kitaran baru. Model kajian tindakan
Lewin ini ditunjukkan dalam Rajah 1.
2. Model Kemmis &
McTaggart (1988)
Kemmis dan McTaggart
(1988) menjelaskan, bagi sesetengah kumpulan yang sudah merancang tindakan,
mereka boleh memulakan langkah pertama seperti mana yang dikemukakan oleh model
Lewin. Walau bagaimanapun, mereka berpendapat bahawa kebanyakan kumpulan akan
memulakan peringkat awal refleksi bagi membuat tinjauan awal (initial
reconnaissance) terhadap sesuatu situasi sebagai asas untuk merancang dan
bertindak. Model ini ditunjukkan dalam Rajah 2.
3. Model Somekh (1989)
Model kajian tindakan
Somekh melibatkan lapan fasa, iaitu mengenal pasti masalah atau fokus kajian
yang diminati, mengumpul data, menganalisis data dan membina hipotesis,
merancang pelan tindakan, melaksana pelan tindakan, mengumpul data untuk
mengesan perubahan, menganalisis dan menilai serta mengenal pasti fokus penyelidikan yang baru.
Aspek sistematik
merupakan kekuatan model ini, di mana setiap langkah diperjelas dengan lebih
terperinci, bermula daripada langkah yang mudah dan formal kepada langkah yang
lebih terperinci. namun model ini kelihatan agak rumit untuk diikuti kerana
memerlukan guru untuk mengikuti setiap langkah yang dinyatakan secara
terperinci.
4. Model McKernan
(1991)
Menurut model McKernan,
kajian tindakan melibatkan sekurang-kurangnya dua lingkaran penyelidikan, di
mana setiap lingkaran mempunyai enam peringkat, iaitu mengenal pasti masalah,
meninjau, menentukan fokus penyelidikan, pelaksanaan rancangan, penilaian dan
refleksi, dan membuat keputusan.
Kekuatan model ini
terletak pada ketetapan bahawa sesuatu penyelidikan itu diklasifikasikan
sebagai kajian tindakan hanya sekiranya penyelidikan tersebut telah melalui
sekurang-kurangnya dua lingkaran penyelidikan. hal ini bermakna pendekatan yang
dikemukakan oleh McKernan (1990) sangat menekankan proses membentuk perancangan
dan proses penilaian semula perancangan serta membentuk semula perancangan
untuk tujuan penambahbaikan. Walau bagaimanapun model ini tidak menyarankan
amalan kolaboratif sebagaimana yang disarankan oleh Model CRASP Zuber-Skerritt.
pendekatan McKernan juga tidak menitikberatkan pendedahan dapatan penyelidikan
kepada umum.
5. Model McBride &
Schostak (1994)
McBride & Schostak
(1994) berpendapat, kajian tindakan adalah suatu kitaran yang bermula dengan
mengenal pasti masalah atau fokus dan pengumpulan data awal bagi tujuan membentuk
hipotesis tentang masalah tersebut. Kemudian, tindakan dibentuk dan
dilaksanakan. Data akan dikumpulkan bagi melihat kesan pada perubahan atau
tindakan tersebut. Hasil daripada analisis dan penilaian yang dilakukan, akan
menentukan kitaran kajian tindakan akan bersambung ke kitaran selanjutnya.
Model ini ditunjukkan dalam Rajah 6.
6. Model Johnson (2002)
Johnson (2002)
menyatakan bahawa terdapat lima langkah pentingdalam proses pelaksanaan kajian
tindakan . Langkah-langkah tersebut ialah :
(i) mengenal pasti masalah,
(ii)
membuat perancangan berhubung data yang akan dipungut dan cara pemungutan
(iii)
memungut dan menganalisis data,
(iv) merumus serta
(v) berkongsi dapatan dan
pelan tindakan dengan pihak lain yang berkaitan. Satu kelainan model ini ialah
langkah terakhir, di mana penyelidik membincangkan persoalan penyelidikan dalam
konteks teoritikal. Rajah 7 di bawah menggambarkan model ini.
Kekuatan utama model
ini ialah penekanan terhadap aspek tinjauan literatur dalam penyelidikan.
Pendekatan yang digunakan juga adalah lebih fleksibel kerana perbincangan
persoalan penyelidikan dalam konteks teoritikal boleh dilakukan sama ada
sebelum atau selepas penyelidikan dijalankan. Walau bagaimanapun pelaksanaan
model ini mungkin memakan masa kerana tidak mempunyai langkah-langkah yang
lebih berstruktur.
No comments:
Post a Comment