Secara amnya kajian
tindakan merujuk kepada penyelidikan ke atas amalan oleh pengamal, baik secara
individu mahupun bersama pengamal lain; untuk mengubah dan menambah baik amalan
sedia ada. Dalam bidang pendidikan, pengamal boleh terdiri daripada seorang
guru, pentadbir atau seseorang kaunselor sekolah, atau individu lain yang
terlibat dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Walau bagaimanapun, lazimnya
kajian tindakan merujuk kepada penyelidikan yang dijalankan oleh guru untuk
memperbaiki amalan dalam pengajaran dan pembelajaran. Misalnya, guru boleh
menyelidik kaedah pengajaran dan bahan pengajaran yang digunakannya untuk
meningkatkan lagi keberkesanan pengajarannya.
Guru
juga boleh menjalankan penyelidikan ke atas para pelajarnya bagi mengenal pasti
kesukaran yang dihadapi oleh mereka
dalam memahami sesuatu perkara atau topik yang diajar. Melalui
penyelidikan yang dijalankan, guru akan beroleh maklumat bagi merangka suatu
tindakan yang bakal diambil, diikuti oleh suatu penyemakan sama ada tindakan
yang diambil itu berkesan atau tidak. Sekiranya tidak berkesan, maklumat baru
akan dikumpul bagi membuat tindakan susulan dengan diikuti penyemakan
seterusnya. Penyelidikan ini dijalankan secara berterusan sehinggalah
penyelesaian ditemui untuk masalah yang dihadapi. Oleh itu, kajian tindakan boleh dikatakan
menghubungkan suatu penyelidikan dengan tindakan agar tindakan yang diambil
oleh guru adalah tindakan yang berasaskan fakta atau maklumat yang diperoleh melalui
penyelidikan yang dijalankan oleh guru sendiri sebagai pengamal.
Terdapat beberapa
definisi yang sering dirujuk tentang kajian tindakan:
Elliot (1981) - Elliot
menyifatkan kajian tindakan sebagai suatu kerangka penilaian kendiri (framework
for self evaluation) dan pendekatan yang digunakan, mementingkan aktiviti
refleksi dan inkuiri yang bertujuan untuk memperbaiki atau mengubah amalan
kendiri dalam lingkungan situasi sosial yang terdiri daripada guru, pelajar,
pentadbir, ibu bapa dan individu-individu lain yang berkepentingan. Menurutnya,
kajian tindakan juga merupakan penyelidikan situasi sosial yang bertujuan untuk
memperbaiki kualiti tindakan dalam lingkungan sendiri. Definisi yang selalu
dijadikan rujukan, khususnya di Malaysia, ialah kajian tindakan guru berkaitan
dengan permasalahan harian yang dilalui oleh guru, bukannya masalah teoritikal
seperti mana yang dikemukakan oleh penyelidik akademik.
Ebbut (1985) - Ebbut
mendefinisikan kajian tindakan sebagai suatu penyelidikan yang sistematik oleh
sekumpulan pengamal terhadap usaha-usaha untuk mengubah dan memperbaiki amalan
pendidikan melalui tindakan praktis
mereka sendiri serta refleksi terhadap kesan atau akibat tindakan tersebut.
McNiff (1988) - McNiff
mendefinisikan kajian tindakan sebagai satu pendekatan untuk memperbaiki atau
meningkatkan kualiti pendidikan melalui perubahan dengan menggalakkan guru-guru
menyedari amalan mereka sendiri, menjadi kritis terhadap amalan-amalan
tersebut, dan bersedia untuk mengubahnya. Kajian ini melibatkan guru dalam
inkuiri yang dijalankan oleh mereka, di samping melibatkan guru-guru lain.
Cochran & Lytle
(1990) - Cochran & Lytle
mentakrifkan kajian tindakan sebagai penyelidikan berasaskan bilik darjah yang
merupakan inisiatif guru dan dilaksanakan oleh guru. Penyelidikan yang
dijalankan membolehkan guru meneroka isu-isu yang menarik perhatian mereka.
Pendekatan ini juga membolehkan ilmu guru dijadikan sebahagian daripada
literatur pendidikan dan seterusnya, secara tidak langsung, menyumbang ke arah
pembinaan struktur pendidikan.
Kember & Gow (1992)
- Kember & Gow menyatakan kajian tindakan melibatkan pengamal (guru) yang
cuba membaiki pengajaran mereka melalui lingkaran yang melibatkan proses
perancangan, pelaksanaan, pemerhatian, dan refleksi.
Calhoun (1993) -
Calhoun menyatakan bahawa kajian tindakan boleh dibahagikan kepada tiga
kategori, iaitu kajian tindakan individu (individual action research), di mana
kajian tindakan dilaksanakan oleh guru secara bersendirian; kajian tindakan
kolaboratif (collaborative action research), iaitu penyelidikan yang
dilaksanakan oleh sekumpulan guru dengan individu di institusi pengajian tinggi
atau yang setaraf dengannya; school wide action research, iaitu penyelidikan
yang melibatkan seluruh staf atau guru bersama konsortium sekolah.
McBride & Schostak
(1994) - kajian tindakan merupakan refleksi tentang pengajaran sendiri yang
dilakukan dalam satu putaran perubahan, di mana fokus utama adalah untuk
memperbaiki amalan kendiri.
Konsep
Kajian Tindakan
Kemmis dan McTaggart
(1988), menggariskan beberapa konsep penting dalam kajian tindakan iaitu:
- Kajian tindakan adalah suatu pendekatan bagi menambah baik atau membaiki pendidikan dengan cara melakukan perubahan dan mempelajarinya akibat daripada perubahan tersebut.
- Kajian tindakan adalah bersifat penglibatan (participatory) iaitu berusaha ke arah memperbaiki amalan mereka sendiri.
- Kajian tindakan dilakukan melalui kitaran refleksi kendiri (self-reflectivespiral) iaitu suatu kitaran gelungan yang terdiri daripada merancang, melaksana, menilai, mereflek dan seterusnya merancang sekali lagi, melaksana, menilai, mereflek.
- Kajian tindakan dilakukan secara kolaboratif iaitu melibatkan mereka yang bertanggungjawab dalam melaksanakan tindakan dan bagi memperbaiki suatu amalan pendidikan.
- Kajian tindakan melibatkan aktiviti menyimpan rekod, mengumpul dan menganalisis pertimbangan (judgement), reaksi dan tanggapan terhadap apa yang berlaku sebagai bukti.
No comments:
Post a Comment